Med begreppet funktionsförmåga förstås elevens fysiska, psykiska och sociala förutsättningar att klara av alldagliga aktiviteter hemma, i skolan, på fritiden och i hobbyer – i den miljö som eleven lever i. Elevens funktionsförmåga påverkas av hens hälsotillstånd samt av negativa och positiva faktorer i omgivningen. Vår syn på funktionsförmåga baserar sig på den internationella klassifikationen av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health).
Varför är det bra att beskriva och bedöma funktionsförmågan?
Elevhandledningens uppgift är att stöda eleverna i utarbetandet av framtidsplaner som passar deras utgångsläge, intressen och färdigheter. Det är svårt för eleven att ensam bedöma sin funktionsförmåga tillräckligt omfattande och realistiskt i förhållande till sina intressen. Att beskriva funktionsförmågan stärker elevens självkännedom. Genom självvärderingen reflekterar den unga över sina erfarenheter och sin förmåga att fungera i olika vardagssituationer. Synsättet hos människorna i närmiljön hjälper eleven att se klarare på sin egen funktionsförmåga, samtidigt som även eventuella stödbehov kommer fram.
Bedömningen av funktionsförmågan ökar diskussionen mellan skolan och vårdnadshavarna och skapar en gemensam syn på elevens funktionsförmåga. På så sätt får även elevhandledaren värdefull, kompletterande information för handledningsarbetet, som stöd för kännedomen om eleven. Vilka är elevens individuella styrkor och räcker elevens funktionsförmåga till för studier inom branschen och de krav arbetet ställer?
Hur fungerar bedömningen av funktionsförmågan?
Eleven, vårdnadshavarna och skolans elevhandledare/lärare bedömer gemensamt elevens funktionsförmåga med hjälp av ett nätbaserat bedömningsverktyg utifrån nuläget. Bedömningen av funktionsförmågan skildrar de aspekter av funktionsförmågan som anknyter till inlärning, skolgång, växelverkan, välbefinnande och framtidsplaner. Dessutom kan man välja kompletterande delar för att utvidga beskrivningen av funktionsförmågan.
Den som verkställer bedömningen av funktionsförmågan (t.ex. elevhandledaren eller läraren) börjar med att skriva ut blanketten ”Samtycke till bedömning av funktionsförmågan” på webbplatsen www.toimintakykyarvio.fi, så att vårdnadshavaren och eleven kan skriva under den. När tillståndsfrågorna är i sin ordning loggar den som verkställer bedömningen in i tjänsten, skapar en ny bedömning av funktionsförmågan och väljer de delområden som är väsentliga för eleven. Därefter skickar hen bedömningen av funktionsförmågan till informanterna, det vill säga till de personer som bäst känner till elevens funktionsförmåga. Verktyget för bedömning av funktionsförmågan sammanställer automatiskt perspektiv på funktionsförmågan utifrån svaren. På så sätt får man en övergripande och mångsidig uppfattning om elevens funktionsförmåga samt styrkorna och utmaningarna i denna som baserar sig på de bedömningar som eleven och hens närmaste omgivning har gjort.
När betydelsefulla faktorer (styrkor och stödbehov) har synliggjorts är det bra att genom gemensamma diskussioner staka ut riktlinjer för framtiden. Det är bra att såväl eleven som elevhandledaren och vårdnadshavarna deltar i diskussionerna om funktionsförmågan. Bedömningen av funktionsförmågan resulterar i olika vyer som beskriver funktionsförmågan och som kan användas som stöd för diskussionen. De viktigaste punkterna kan lyftas fram i en sammanställning om eleven som kan skrivas ut och bifogas elevens handlingar.
När är det bra att bedöma funktionsförmågan?
Bedömningen av funktionsförmågan har utvecklats för att beskriva funktionsförmågan hos elever i högstadieåldern. Behovet av bedömning kan bli aktuellt vid olika tidpunkter hos olika elever. Våren i årskurs åtta eller början av årskurs nio kan vara lämpliga tidpunkter för att beskriva funktionsförmågan. Då kan man ännu under det sista året ge eleven handledning och på så sätt stöda hen, så att hen hittar sin egen studieväg. Informationen om funktionsförmågan kan även utnyttjas i planeringen av pedagogiskt stöd, till exempel som underlag för IP-samtal. Genom att överföra informationen om funktionsförmågan med eleven till studierna och läroanstalterna efter grundskolan blir det möjligt att ordna tillräckligt och ändamålsenligt stöd för eleven genast när studierna inleds.
Vyn Funktionsförmåga (0–4)
Vyn lyfter fram den gemensamma uppfattningen om funktionsförmågan på skalan 0–4. Den gemensamma uppfattningen beräknas utifrån informanternas medelvärde. Vid bedömningen av funktionsförmågan används skalan 0–4, som definierar behovet av stöd vid den aktuella uppgiften eller sysslan.
0 = Klarar sig på egen hand
1 = Behöver endast lite stöd
2 = Behöver ganska mycket stöd
3 = Behöver mycket stöd
4 = Klarar inte av det
Alternativ X kan väljas om man inte kan eller vill bedöma den aktuella aspekten av funktionsförmågan.
Vyn Funktionsförmåga (J/N)
Den här vyn lyfter fram den funktionsförmåga som har beskrivits med svarsalternativen JA/NEJ.
I den här vyn
visas även svaren i det fria textfältet.
Översikt över styrkorna
Översikten över styrkorna visar automatiskt de fem starkaste delområdena av funktionsförmågan utifrån den gemensamma uppfattningen. Styrkorna kan även bytas ut så att de passar situationen bättre.
Styrkor och utmaningar
Vyn Styrkor och utmaningar delar in styrkorna och utmaningarna i funktionsförmågan enligt delområde. Funktionsförmågan ses som en styrka när eleven klarar av en syssla på egen hand eller behöver endast lite stöd för att klara av den. Det finns utmaningar i funktionsförmågan när eleven enligt den gemensamma uppfattningen behöver ganska mycket eller mycket stöd eller inte klarar av en syssla alls.
Motstridigheter
Vyn Motstridigheter lyfter fram klart olika uppfattningar om funktionsförmågan hos de olika informanterna.
Sammanställning
I sammanställningen kan den som verkställer bedömningen av funktionsförmågan samla relevant information om funktionsförmågan från de andra vyerna, till exempel styrkor, stödbehov och olika uppfattningar. I sammanställningen kan man även anteckna målsättningar, pedagogiska åtgärder i anknytning till stödbehovet och observationer som har framkommit under diskussionen. Sammanställningen sparas inte på nätet, men den kan skrivas ut och sparas i det egna elevregistret. Sammanställningen är ett användbart dokument vid informationsöverföring och kan till exempel skickas till den framtida läroanstalten.
Information
På fliken Information finns uppgifter om
bedömningen av funktionsförmågan, till exempel de delområden som har beskrivits
med hjälp av bedömningen och information om till vilka yrkespersoner
bedömningen har skickats. På fliken Information kan du skicka fler inbjudningar
att delta i bedömningen av funktionsförmågan.
Copyright © 2024 Valteri, Tervaväylä